ד"ר משה נחום: רבין הציע פיצוי על פרשת ילדי תימן

'רבין הציע פיצוי על פרשת ילדי תימן' , ערוץ 7 , שמעון כהן, פרסום ראשון: ט"ו בתמוז תשע"ג, 23/06/13

ד"ר משה נחום, המתווך בין לשכת רבין לרב עוזי משולם ז"ל, מספר על הרב, ההתבצרות ופרטים לא ידועים נוספים בפרשת חטיפת ילדי תימן.

ביום שישי הלך לעולמו והובא למנוחות הרב עוזי משולם ז"ל, מחולל הקריאה הציבורית לחקירה מעמיקה וממלכתית של פרשת ילדי תימן משנות החמישים.

גבי גזית משוחח עם ד"ר משה נחום על פרשת חטיפת ילדי תימן


ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר משה נחום, יו"ר הפדרציה העולמית של יהודי תימן, על דמותו של הרב משולם ועל הפרשה הכואבת ההיא והטענה לחטיפת אלפי ילדים ותינוקות.

ד"ר נחום נשא גם הוא את דגל המאבק והקריאה לחקירת הפרשה תוך שהוא מאתר ברחבי העולם ילדי עולים מתימן שהועברו למשפחות בקנדה ובארה"ב. בתקופת התבצרותו של הרב משולם עם תלמידיו ביהוד היה נחום עצמו המגשר בין לשכת ראש הממשלה המנוח רבין לבין הרב משולם. גם על ימים אלה של דילוג מירושלים ליהוד סיפר בראיון ארוך ומקיף שהעניק לערוץ 7.

לדבריו הרב משולם היה אדם "משכמו ומעלה. אדם מלומד. ירא שמים. רדף צדק ולחם בעוול שאנשים חוו. הוא כאב את הסבל שנעשה ליהודי תימן המזרח והבלקן. הסבל שהוא סבל היה איום ונורא".

על המאבק לחשיפת הפרשה הכואבת ההיא מספר ד"ר נחום כיצד בימים בהם דילג בין לשכת רבין ליהוד, לעיתים פעמיים ביום: "אמרתי שירייה ראשונה שתיפלט תביא למלחמת אחים. בימים הראשונים הנהג של רבין, יחזקאל שרעבי, סיפר לי על ההתייעצות שבין רבין לשמיר כאשר אמר לו ש'התימנים החזיקו את עצמם הרבה זמן, אבל כשנכנס הרב משולם זו צרה צרורה. יש לו אלפי חסידים שמוכנים להקריב את חייהם בשבילו על הסבל שהוא חווה'".

ממשיך נחום ומספר כי בימי המצור אמר לו הרב משולם שיסכים להגשת בג"ץ על אף שנואש מהניסיונות המשפטיים הקודמים שכשלו, אך זאת בתנאי שהעתירה תוגש על ידיו, ואכן נחום הגיש בג"ץ ולבקשתו נקבעו חמישה שופטים, אך ביום הדיון הראשון פרשו שניים מהם באופן תמוה. לדבריו הם עצמם אמרו למזכיר בית המשפט העליון דאז, שמריהו כהן ז"ל, כי כל בקשה ועתירה לפתיחה בחקירה ממלכתית תידחה על הסף, כך שאין כל סיכוי למהלך. נחום מספר כי אמירה זו נאמרה לו מפיו של שמריהו כהן עצמו.

ד"ר נחום מספר על יהודים שהביא מקנדה לאחר שביקשו לקיים מפגש עם הוריהם הביולוגיים, יוצאי תימן, אך שוב ושוב הושמו בפניהם מחסומים. אחת הדוגמאות הייתה במפגש שאורגן לאחד היהודים עם תושבת כפר אורה שמיד כשפגשה אותו אמרה לו שהיא דורשת ממנו שיחדל לחפש אותה יותר. נחום מספר שהיהודי קבע בפניו נחרצות כי מדובר באישה ערבייה ולא יהודייה שהתחזתה לאמו. מנגד הודיעו לו הוריו המאמצים כי אם יחפש את הוריו הביולוגיים ינשלו אותו מהירושה כפי שאכן אירע.

עוד מספר ד"ר נחום על צילה לוין שהובאה לישראל מסקרמנטו כדי לחפש את הוריה, מצאה את אחותה התאומה ונערכו להן בדיקות DNA שהוכיחו שאכן מדובר באחיות, מעבר למראה הזהה של שתיהן. ואולם הפרופ' יהודה היס דחה את מסקנותיהם של שני הבודקים המומחים, ד"ר חטיב וד"ר פרידמן.

בדיון שהתקיים בישיבת ועדת העלייה והקליטה של הכנסת ואליו הגיע פרופ' היס הטיח בו נחום "הולך עם רשעים ירשע", וסיפר על היס שהמציא שקרים וביצע סחר באיברים מתוך גופות שהובאו למכון לרפואה משפטית. הוא אף הזמין את היס לתבוע אותו תביעת דיבה אם אין ממש בטענותיו, אך היס העדיף שלא לעשות זאת.

"מה שהבעיר את דעתו של הרב משולם היה שאפילו נציגי המדינה בורחים מהאמת", אומר נחום ומספר על אירוע של רעידת אדמה שהתרחש במצרים והשלכותיו היו גם בישראל. באירוע זה נפלו מדפים בארכיון משרד הפנים ולתדהמתו של אחד העובדים נפל ארגז ובו 5822 תיקים שעליהם כתוב 'תיקי ילדי תימן הנעדרים' ו'סודי ביותר'. העובד מיהר להתקשר אליו כדי לדווח לו על כך. נחום מצידו יצר קשר עם ערוץ 9 שהגיע וצילם את הארגז, אך מאוחר יותר כבר היה המחסן ריק מבלי יכולת לאתר בו את הממצאים.

עוד הוא מספר על ראיונות שערכה העיתונאית יהודית יחזקאלי ומהם עלו עדויות על נשים שנחטפו והועלמו מבעליהן. נחום מציין בדבריו גם את שמותיהם של הבעלים שהנשים נלקחו מהם. לאחר מהם, עובדיה מליחי, נעלמה אישתו הבריאה בעודה בחודש השביעי להריונה כאשר הלך להביא לה אוכל. ליהושע קראווה נעלמה האישה עם בנו יחד איתה. האישה נעלמה לאחר שהושארה מספר ימים בבית החולים על אף שהייתה בריאה. ביום ה-13 להיעלמה נאמר לו 'לא הייתה כאן אף אישה'. נחום עצמו תוהה כיצד זה טוענים שלא הייתה אישה כאשר אחיו התאום של הילד שנעלם איתה עודו בחיים, "אם אין אישה איך הוא נולד הילד הזה?", הוא שואל.

בהמשך הדברים הוא מספר על אישה, תושבת עפולה, שנחטפה והועברה לאחד הקיבוצים לאחר שחמדו אותה, כלשונו, אמרו לה שבעלה נהרג בתאונת דרכים והיא נלקחה.

"הרב משולם ראה שלא רק שלא יוקם בית שלישי אלא שאנחנו מחריבים את הקרקע שעליה הוא צריך לקום. הוא התהלך כועס ועצבני על כך".

גם ד"ר נחום מודע היטב לכך שרבים אינם מאמינים לסיפורי הילדים החטופים ורואים בהם דמיונות. למול דברים בנוסח שכזה הוא מספר על דבריו של הרב אבידור הכהן ז"ל שסיפר כיצד בביקורו בקנדה ראה ילדים כהי עור למשפחות בהירות וכשהתעניין מניין הגיעו נאמר לו (באידיש, כפי שמצטט נחום עצמו) ש'יש לנו גנבים שגונבים בארץ ישראל ומוכרים לנו בקנדה'. "אורי אבנרי כתב על זה ב'העולם הזה' ומאז החל להיות נרדף".

עוד הוא מספר על שני חסידים בשם כץ וברגמן שהופיעו בשדה התעופה במונטריאול בפברואר 52' כשבמזוודותיהם שלושה מיליון דולר כשפועל השתכר לחודש 50 דולר.

מוסיף נחום ומספר על מפגש עם הרב משולם ז"ל בימים בהם היה בכלא ובו אמר לו כי כל עוד לא תיפתר הפרשה תרבוץ קללה על מדינה. להערכתו בני העדה התימנית לא ירפו מהפרשה גם לאחר פטירת הרב משולם וימשיכו במאבק לגילוי וחשיפת פרטי האמת שמאחוריה.

בהמשך דבריו מספר נחום על מפגש עם ראש הממשלה המנוח יצחק רבין שהציע לו עסקה ובה תיתן המדינה חמישים מיליון דולר לבני העדה התימנית כפיצוי ובכך יושם קץ לפרשה. "אמרתי לו: יצחק, חמישים מליון דולר לא מכסים את התכשיטים והרקמות של המכנסיים של נשות תימן. מה עם הספרים העתיקים?". מעבר לכך לא הסכים נחום לפיצוי שיבוא מכספי המדינה "אני לא מוכן לקחת גם מאתיים מיליון דולר מהמדינה", אמר לרבין וקבע כי כספי הפיצוי לעדה התימנית צריכים להגיע מתרומות הג'ויינט וארגונים אחרים שייועדו לחיזוק בני העדה ולא מכספי מדינה. רבין מצידו, כך מעיד נחום, אמר שייתכן ויש לבחון את הגדלת סכום הפיצוי, אך לדאבונו מעבר לדברים אלה לא נעשה דבר למימוש הפיצוי לטובת בני העדה.

לדבריו מאוחר יותר אמרה לו רעייתו של הנהג של רבין, יחזקאל שרעבי ז"ל, כי בעלה מעריץ אותו על שהוא אינו ניתן למכירה.

נחום מציין בדבריו כי הוא מוכן להיבדק בפוליגרף לבדיקת אמיתות פרטיה של אותה פגישה עם ראש הממשלה רבין.

"על הרב משולם נאמר 'הולך תמים ופועל צדק ודובר אמת בלבבו. לא רגל על לשונו. לא עשה לרעהו רעה וחרפה לא נשא על קרובו'", חותם נחום את הדברים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה